31 Oktober 2012

REVITALISASI MAKNA HIJRAH, JIHAD DAN TERRORIS DALAM PANDANGAN ISLAM

Setelah serangan 11 September 2001 terhadap Pusat Dagangan Dunia (World Trade Centre) di New York, masyarakat di dunia bertekad memerangi terroris. Amerika Syarikat adalah negara paling kuat menjuarakan serangan terhadap keganasan dan hampir pula mengaitkannya dengan Islam. Meskipun antara Islam dan keganasan adalah dua wajah yang saling bertentangan, namun kedua-duanya selalu dihubungkaitkan. Pada sudut yang lain, gerakan-gerakan kekejaman memang muncul pula dalam masyarakat Islam. Persoalan tersebut semakin menambah pandangan negatif dan memperburukkan pula warna Islam di mata dunia. Sehingga Jihad secara khusus telah difahami sebagai gerakan terrori dan keganasan, atau sekurang-kurangnya dianggap sebagai penyebab timbulnya gerakan tersebut. Makalah inimencoba menjawab persoalan ini dengan menjawab imej keganasan terhadap Islam melalui bahasan terhadap prinsip jihād dalam al-Qur’an.

Sejak Abad Pertengahan, Islam di Barat selalu dituduh menjadi sasaran kekejaman, termasuk yang telah dilakukan oleh pihak gereja maupun para sasterawan. Islam dianggap sebagai agama yang berbahaya, lahir dari penguasa jahat, disiarkan dengan pedang, pencetus perselisihan dan keganasan.  Sebelum peristiwa 11 September 2001, bagi kebanyakan rakyat Amerika “muslim” berarti “pengganas”, “Islam” berarti “kekerasan” dan umat Islam disinonimkan dengan fanatisme.  Setelah peristiwa tersebut imej Islam semakin buruk. Sebahagian orang beranggapan bahwa keganasan benar-benar identik dengan Islam, Nabi Muhammad dituduh sebagai seorang pengganas.  “Muhammad was a terrorist. Based upon Muhammad's actions and teachings, Islam justifies terrorism. Today, Muslims use that justification to attack and murder those who differ from them. Muslim terrorists follow in Muhammad's footsteps”, kata Silas.

Antara ajaran Islam yang paling banyak mendapat perhatian adalah jihad. Perkataan jihad telah dipandang negatif dan difahami sebagai aktiviti keganasan, atau sekurang-kurangnya dianggap sebagai penyebab timbulnya gerakan keganasan dan kekejaman.  Bahkan menurut Edmund Bosworth, segala aktiviti politik yang berlaku di negara-negara seperti Turki, Iran, Sudan, Ethiopia, Sepanyol, India dan sebagainya selama lebih 12 abad adalah berpuncak dari panggilan jihad. 

Kesalahfahaman terhadap Islam disebabkan berbagai faktor, antaranya:

Pertama, imej negatif yang telah ditimbulkan oleh gereja sejak Abad Pertengahan. Masalah ini sudah diakui oleh gereja. Setelah Majlis (Council) Vatican II (1962-1965) gereja berusaha kembali untuk memulihkan imej Islam yang sudah terlanjur buruk. 

Kedua, konflik yang telah berlaku antara kedua belah pihak sepanjang sejarah. Masing-masing pihak telah beruapaya menaklukkan pihak lainnya secara bergantian. Pada mulanya umat Islam yang berupaya mengusir kekuasaan Barat (Rom-Greek) dari Timur Tengah, kemudian menaklukkan beberapa wilayah Eropah. Setelah itu giliran Barat pula yang menaklukkan dan menduduki dunia Islam selama berabad-abad. Pihak Barat secara tidak adil membesar-besarkan penaklukan yang dilakukan umat Islam. Pendudukan Turki ke atas wilayah Eropah dianggap sebagai “teroris dunia”.  

Penaklukan yang dilakukan umat Islam disebut kecerobohan budaya (cultural agression), imperialisme Arab (Arab imperialism), atau kolonialisme Islam (Islamic colonialism), dan sebagai bukti bahwa Islam disebarkan dengan pedang.  Sebaliknya, penjajahan bangsa Eropah ke atas wilayah Asia, Afrika, dan Amerika Latin mereka namakan “misi membudayakan bangsa barbar” (a mission to civilize the barbaric native). 

Ketiga, kejahilan tentang Islam. Secara umum masyarakat Barat kurang memahami Islam. Para sarjana non-muslim yang mengkaji Islam pun kurang mengetahui hakikat Islam yang sebenarnya. Mereka mengkaji lebih banyak berkenaan dengan “Islam sejarah” atau “Islam aktual”, bukan “Islam normatif” atau “Islam konseptual”,  Padahal untuk mendapatkan kajian yang lebih objektif kedua-duanya mestilah dibedakan.  Sebab Islam sejarah/Islam aktual adalah Islam yang telah diterjemahkan ke dalam konteks sejarah oleh umat Islam untuk menjawab kajian sejarah yang serba kompleks dalam bidang sosial-politik dan budaya yang datang silih berganti. Jawapan yang diberikan itu belum tentu semuanya bertolak dari ajaran al-Qur’an dan al-sunnah. Sedangkan Islam normatif/Islam konseptual adalah Islam yang tersurat dalam al-Qur’an dan al-Sunnah yang sahih (authentic), tapi belum tentu tercermin dalam perilaku umat Islam dan realitas sejarah mereka. Oleh kerana sarjana Barat –pada umumnya– mengkaji Islam dari perspektif sosio-historik, maka natijah yang dihasilkannya pun bertentangan dengan Islam itu sendiri. Max Weber misalnya memandang Islam sebagai “agama tukang-tukang perang” (the religion of warrior class), yang bertujuan mendapat upeti (jizyah) dari penganut agama lain, supaya Islam naik ke peringkat tertinggi dalam skala sosial dunia.  “…Muhammad”, kata Weber”, “constructed the commandment of the holy war involving the subjugation of the unbelievers to political authority and economic domination of the faithful”. 

Keempat, sikap sebahagian umat Islam itu sendiri. Segolongan umat Islam memang ada yang berfikiran ganas, kejam dan sadis, mereka melakukan keganasan dengan alasan melaksanakan jihad. Ayat-ayat al-Qur’an dan hadith-hadith Nabi digunakan secara serampangan untuk membenarkan tindakan keganasan yang mereka lakukan.  Bahkan ada yang menamakan kumpulan mereka dengan menggunakan perkataan jihad, seperti al-Jihad al-Islami, Tandhim al-Jihad, dan sebagainya. Kelompok yang menyembelih warga Korea Selatan di Iraq bulan Juni 2004 yang telah menamakan diri mereka sebagai kumpulan al-Tawhid wa al-Jihad. Tragedi 11 September 2001 disambut oleh sebahagian umat Islam dengan rasa syukur dan penuh kegembiraan, walaupun para ulama' dan pemimpin Islam mengutuknya.  Perkara semacam ini tentu menambah buruknya lagi pandangan dunia terhadap Islam secara umum dan jihad secara khusus.

Para ulama' dari dahulu hingga kini berbeda pandangan dalam memahami jihad. Adakah jihad hanya bersifat mempertahankan diri (defensive) atau juga menyerang (offensive). Apakah ia hanya boleh dilancarkan terhadap orang-orang kafir yang memerangi umat Islam saja, atau terhadap non-muslim secara keseluruhan. Ini adalah kerana adanya ayat-ayat jihad yang nampak seolah-olah bertentangan. Mereka mencoba mencari penyelesaian melalui penggunaan kaedah ‘Amm dan Takhsis-nya, Mutlaq dan Muqayyad-nya, bahkan juga Nasikh dan Mansukh-nya. Dengan cara beginilah mereka merumuskan hukum jihad.

Ayat-ayat jihad turun mengikuti keadaan yang dihadapi umat Islam; Masing-masing keadaan menuntut penyelesaiannya tersendiri pula. Adalah tidak mungkin merumuskan hukum jihad secara umum hanya berdasarkan kepada satu keadaan tertentu saja.  Penggunaan kaedah Nasikh-Mansukh dalam perkara ini pula dapat membawa suatu kekeliruan.  Oleh itu, jalan yang paling selamat adalah mengamalkan ayat-ayat tersebut dalam kondisinya masing-masing. Maka pendekatan sejarah dalam memahami jihad amat diperlukan. Oleh kerana keterbatasan ruang, artikel ini hanya akan ditumpukan pada sebab dan tujuan jihad, serta sasaran dan cara pelaksanaannya, dengan tujuan memperbandingkannya dengan keganasan.

1. Pengertian Jihad

    Jihad merupakan masdar (verbal noun) daripada perkataan jahada yang berarti: usaha yang gigih dan bersungguh-sungguh atau perjuangan, perlawanan, dan peperangan.   Dalam pengertian ini perkataan jihad atau jahada tersebut masih bersifat umum, boleh dipergunakan pada orang-orang muslim ataupun non-muslim.  Boleh jadi jihad dilakukan di jalan Allah (al-Jihad fi Sabil Allah), dan boleh jadi pula dilakukan di jalan syaitan (al-Jihad fi Sabil al-Syaitan).  Tapi, dalam Islam istilah jihad tidak digunakan melainkan untuk kebaikan dan mengharap rida Allah semata-mata.

    Ibn Taymiyyah menjelaskan pengertian jihad sebagai “hakikat ijtihad (pengerahan daya upaya secara maksimum) dalam menghasilkan apa saja yang disukai oleh Allah berupa keimanan dan pekerjaan yang baik, dan menolak segala yang dibenci Allah berupa kekafiran, dan kefasikan, serta kemaksiatan”.  Jihad dalam pengertian ini mencakupi segala bentuk perbuatan yang baik dan perlawanan terhadap hawa nafsu, syaitan, orang-orang munafiq, ahli munkar, orang-orang zalim dan orang-orang fasik.  Jihad melawan godaan hawa nafsu dan syaitan disebut “jihad yang paling besar” (al-Jihad al-Akbar), sedangkan jihad melawan musuh yang nyata seperti orang-orang-orang munafiq disebut “jihad kecil” (al-Jihad al-Asghar).  Walaupun demikian, sebahagian kecil ulama' telah mempersempit pengertian jihād dengan “peperangan”. Sudah tentu hal ini boleh menimbulkan kesalahfahaman bahwa yang dimaksud dengan jihad itu hanyalah perang. Apabila jihad diartikan perang, maka kesannya Islam adalah agama perang sebagaimana difahami oleh Weber.

    Dalam al-Qur'an jihad tidak selalu bermakna "perang" menggunakan senjata, melainkan "perjuangan" secara umum. Sebaliknya perang diungkapkan dengan perkataan "al-Qital" atau "al-Harb". Ayat-ayat jihad yang turun di Makkah tidak satupun bermakna perang.  Perintah perang ketika di Madinah adalah disebut dengan menggunakan perkataan "al-Qital", bukannya " jihad ".  Oleh itu, jihad sebetulnya lebih tepat disebut perjuangan dalam pengertian umumnya. Membatasi jihad sebagai perang akan membawa kekeliruan.

Perintah jihad sudah turun kepada Rasulullah s.a.w. sejak zaman Makkah, selama tiga belas tahun di Makkah kaum muslimin menerima tekanan dan penganiayaan dari kafir Quraysy, namun mereka tidak dibenarkan melawan menggunakan senjata.  Mereka diperintah supaya tetap sabar mempertahankan akidah dan berusaha terus menyampaikan hujjah, penjelasan, dan pesan-pesan kebenaran yang dibawa oleh al-Qur'an. Inilah bentuk jihad di Makkah. Sebahagian ulama' menamakannya "jihad secara damai" (al-jihad al-silmi atau peaceful jihad).  Sesungguhnya Allah tidak menyukai tiap-tiap orang yang berkhianat lagi mengingkari ni'mat.

    Dari pemahaman di atas nyatalah bahawa jihad bersenjata (perang) sebenarnya merupakan langkah terakhir dan boleh dilaksanakan setelah cara-cara damai yang ditempuh tidak membuahkan hasil. Ini menunjukkan bahwa Islam adalah agama yang mengutamakan perdamaian, bukan agama perang seperti yang disangkakan Weber.

2. Sebab Dilaksanakan Jihad

Pertama, adanya serangan dari pihak luar. Umat Islam diperintahkan memerangi orang yang telah memerangi mereka dan dilarang memulakan peperangan terhadap orang lain. Firman Allah: “وقـــتلوا في سبيل الله الذين يقـــتلونكم ولاتعتدوا ان الله لايحب المعتدين”   Maulana Muhammad ‘Ali mentafsirkan ayat ini dengan: "And fight in the way of Allāh against those who fight against you, and be not aggressive; surely Allāh loves not the aggressors".  Dilihat dari sudut ini jihad lebih bersifat mempertahankan diri (perang defensive). Bahwa kemudian umat Islam diperintahkan menyerang musuh-musuh mereka tidaklah harus difahami sebagai "serangan permulaan", melainkan sebagai "serangan balasan" terhadap orang-orang yang telah memulai peperangan sebelumnya. 

Dalam perang sudah lazimnya berlaku serang dan diserang secara bergilir-gilir. Keizinan berperang sebagaimana dijelaskan dalam ayat-ayat di atas adalah setelah kafir Quraysy memulai permusuhan terhadap umat Islam. Ketika sampai di Madinah, Rasul menjalin kerja sama dengan golongan Yahudi, mereka ikut menandatangani Piagam Madinah. Tapi setelah mereka berkhianat dan bersekongkol dengan musuh-musuh Islam baru Rasul melancarkan perang terhadap mereka. Adanya perintah dalam al-Qur'an untuk memerangi orang-orang kafir dan Ahli Kitab sehingga mereka membayar jizyah. Dengan menyerah diri (ditandai dengan kesediaan membayar jizyah) maka peperangan pun selesai dan keamanan terjaga di tangan umat Islam. Seandainya kafir Quraysy tidak memusuhi Islam dan sekiranya kelompok Yahudi tiada berkhianat, maka perjalanan sejarah akan menjadi lain. Sejarah akan bercerita bahwa mereka hidup berdampingan secara damai sebagai komponen warga negara yang memiliki hak-hak dan kewajipan yang sama dengan umat Islam sebagaimana termaktub dalam Piagam Madinah.

    Dakwah Islam dan pembinaan masyarakat Madinah saban hari berada dalam ancaman perang dari kaum Quraysy, suku-suku Arab Badawi, golongan Yahudi Madinah dan empayar Byzantium; Sehingga keadaan umat Islam pada masa itu -- tidak boleh tidur ataupun bangun melainkan dengan senjata.  Ketika suatu umat harus mempertaruhkan keberlangsungan hidup mereka, jika tidak maka satu-satunya jalan yang harus ditempuh adalah perang habis-habisan.  Dalam suasana seperti itulah turunnya ayat-ayat yang memerintahkan memerangi orang-orang kafir secara keseluruhan. 

Umat Islam harus menaklukkan musuh-musuh mereka, yang telah memulai perang maupun yang mempunyai rencana jahat terhadap mereka.  Apabila keadaan memaksa, maka tindakan preventive harus dilakukan.  Oleh itu, tidak adil jika kita menilai kejadian sejarah masa lampau dengan menggunakan ukuran masa kini, karena masing-masing peristiwa mempunyai latar belakang dan memerlukan jawaban yang khusus untuk dirinya sendiri. Lebih tidak adil lagi bila kita menjadikan satu peristiwa sejarah sebagai bahan rujukan (dalil) bagi menetapkan hukum untuk diterapkan kepada semua keadaan. 

Kedua, adanya kezaliman dan penindasan. Adalah kewajiban umat Islam menolong orang-orang teraniaya dan tertindas. "Mengapa kamu tidak mau berperang di jalan Allah dan (membela) orang-orang yang lemah baik laki-laki, wanita-wanita maupun anak-anak yang semuanya berdo'a: "Ya Tuhan kami, keluarkanlah kami dari negeri ini (Makkah) yang zalim penduduknya dan berilah kami pelindung dari sisi Engkau, dan berilah kami penolong dari sisi Engkau". 

3. Tujuan Jihad

Pertama, mempertahankan diri daripada serangan musuh, termasuk mempertahankan kedaulatan wilayah negara Islam daripada tekanan kuasa asing.
Kedua, menghapuskan kezaliman dan penindasan, tapi jika mereka berasal dari negara yang telah menjalin perjanjian damai dengan negara Islam, maka umat Islam harus menghormati perjanjian tersebut dan tidak dibenarkan turut campur (intervensi) menangani urusan dalam negara lain.  Ketika itu jalan damai (diplomasi) yang harus dilakukan.

Ketiga, mengakhiri peperangan dan mewujudkan perdamaian. "Tujuan perang Islam ialah untuk mengakhiri peperangan", kata Pickthall.  Adakalanya peperangan tidak boleh dihentikan melainkan dengan perang. Islam melancarkan perang supaya tidak ada lagi perang. Dengan berakhirnya peperangan, maka berakhir pula segala bentuk permusuhan melainkan terhadap penjahat perang. "Jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu), maka tidak ada permusuhan (lagi), kecuali terhadap orang-orang yang zalim".  "Jika mereka membiarkan kamu, dan tidak memerangi kamu serta mengemukakan perdamaian kepadamu maka Allah tidak memberi jalan bagimu (untuk menawan dan membunuh) mereka".

Keempat, menegakkan kebebasan beragama. Penindasan yang dilakukan kafir Quraysy terhadap umat Islam adalah disebabkan masalah agama. "Mereka tidak henti-henti memerangi kamu sampai mereka (dapat) mengembalikan kamu dari agamamu (kepada kekafiran), seandainya mereka sanggup".  Umat Islam diperintahkan berperang sehingga penindasan agama benar-benar lenyap. "Dan perangilah mereka itu, sehingga tidak ada fitnah  lagi dan (sehingga) ketaatan itu hanya semata-mata untuk Allah. Jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu), maka tidak ada permusuhan (lagi), kecuali terhadap orang-orang yang zalim".  Jihad tidak bertujuan untuk memaksa umat lain masuk Islam dan menghancurkan rumah-rumah ibadah mereka.  Kebenaran berperang adalah juga untuk menjaga agar biara-biara Nasrani, gereja-gereja, rumah-rumah ibadat orang Yahudi dan mesjid-mesjid tidak dirobohkan, sebagaimana telah disebut di atas. Jika jihad bertujuan untuk memaksa non-muslim masuk Islam, tentulah mereka tidak diberi pilihan antara masuk Islam, atau tetap dalam agama mereka dengan membayar jizyah, atau meneruskan perang. 

4. Sasaran Jihad
Sasaran jihad adalah orang-orang yang terlibat dalam memerangi umat Islam. "Dan perangilah di jalan Allah orang-orang yang memerangi kamu".  Mereka yang tidak terlibat tidak boleh diperangi. "Allah tiada melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tiada memerangimu kerana agama dan tidak (pula) mengusir kamu dari negerimu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil".  Itulah sebabnya Rasul melarang menjadikan penduduk awam (non-combatants) sebagai sasaran. Baginda melarang membunuh anak-anak, para wanita, orang yang sudah tua, orang kurang upaya, para rahib di biara-biara, para petani, dan lain-lainnya yang tidak terlibat dalam peperangan. 

    Jihad juga tidak boleh ditujukan kepada kepentingan-kepentingan kekuasaan. Terdapat dalam larangan yang dikeluarkan oleh khalifah Abu Bakar kepada para pejuang yang akan bertolak ke Syria, agar tidak merobohkan bangunan, tidak menebangi pohon-pohon kurma dan memusnahkan buah-buahan, tidak membunuh binatang ternak kecuali sekadar untuk dimakan.  Oleh itu, penggunaan senjata pun harus dibatasi. Walaupun umat Islam diperintah untuk mempersiapkan diri dengan berbagai macam senjata, tetapi ketika penggunaannya haruslah melihat kepada keperluan. Penggunaan senjata pembunuh jelas melanggar prinsip jihad. Kerana tujuan jihad bukanlah memusnahkan, melainkan melumpuhkan kekuatan lawan sehingga tidak terwujud lagi kejahatan.

     Namun larangan-larangan tersebut boleh berubah mengikuti keadaan. Misalnya, jika musuh memerangi umat Islam secara keseluruhan, ketika itu umat Islam dibenarkan pula membalas sesuai dengan perlakuan mereka, "dan perangilah kaum musyrikin itu semuanya sebagaimana merekapun memerangi kamu semuanya".  Demikian juga jika mereka menghancurkan kepentingan-kepentingan umum yang dimiliki umat Islam. "Oleh sebab itu siapa yang menyerang kamu, maka seranglah ia, seimbang dengan serangannya terhadapmu". 

5. Perlaksanaan Jihad

    Dalam melaksanakan jihad ada kaedah yang harus dipatuhi. Jihad tidak boleh dilaksanakan pada bulan-bulan Haram  dan di tempat Haram, kecuali jika musuh melanggar ketentuan tersebut, maka umat Islam dibenarkan membalas perbuatan mereka: "Dan janganlah kamu memerangi mereka di Masjidil-Haram, kecuali jika mereka memerangi kamu di tempat itu".  Larangan ini sudah terjadi sebelum kedatangan Islam. Dengan perkataan lain, perlaksanaan jihad haruslah menghormati undang-undang perang antarabangsa.

    Jihad hanya boleh dilakukan oleh pemimpin. Jika sebelumnya ada perjanjian damai dengan pihak musuh, maka pemimpin harus memberi tahu mereka tentang pembatalannya.  Sebelum perang berlaku umat Islam haruslah terlebih dahulu berusaha memujuk orang-orang yang memusuhi mereka itu menjadi saudara (masuk Islam); Atau setidak-tidaknya berunding (negotiation) mengajak berdamai dan bekerjasama dengan mereka (umat Islam menjaga keselamatan, mereka membayar jizyah  ). Jika cara-cara damai ini tidak membuahkan hasil, maka tiada jalan lagi selain meneruskan peperangan.

Sasaran tempur hanyalah orang-orang yang terlibat dalam perang dan penggunaan senjata haruslah diperhitungkan sebagaimana telah diuraikan di atas. Walaupun perang sudah berlangsung, namun umat Islam diperintahkan untuk berdamai jika musuh mau perdamaian.  Mayat-mayat musuh tidak boleh dirusak. Tawanan perang haruslah diperlakukan dengan adil dan baik.  Kemudian terpulang kepada pemimpin Islam menentukan kedudukan mereka, apakah dibebaskan, atau diminta tebusan, atau ditukarkan dengan tawanan muslim yang ada ditangan musuh, dan sebagainya. Kecuali bagi penjahat perang, ia harus diadili sesuai dengan kesalahannya. Jika ada yang meminta perlindungan dari kalangan musuh (musta'min), umat Islam dibolehkan melindunginya dan menjamin keamanan dirinya serta harta bendanya.  Harta benda musuh yang didapati melalui perang (al-ghanimah) ataupun melalui perjanjian damai (al-fay', kharaj dan jizyah) penggunaannya diatur oleh negara dan dimanfa'atkan untuk kepentingan umum sesuai dengan petunjuk syari'ah. 

6. Pengertian terroris

    Secara bahasa “terrorism” berasal daripada perkataan “terror” yang bermakna “menakutkan” atau “mengerikan”.  Sehingga kini belum ada kesepakatan dalam menentukan definisi terrorism atau keganasan.  Oleh itu, antara sarjana ada yang berpendapat bahawa perkara yang lebih tepat adalah menentukan ciri-ciri keganasan itu daripada memusatkan perhatian pada definisinya. Dengan cara inilah terorisme dapat difahami dengan baik.   Antara ciri-ciri keganasan yang dikemukakan oleh para sarjana adalah sebagai berikut:

Bentuk tindakan: Keganasan merupakan tindakan kekerasan yang tergolong kepada jenayah berat, melanggar undang-undang dan moral. Seperti perampokan, penculikan, penawanan, pembunuhan, pembakaran, pengeboman, perampasan kapal terbang, sabotase, dan lain sebagainya. Korban: Biasanya masyarakat awam (non-combatants) yang tiada kena mengena dengan konflik (pihak ketiga).

Tujuan: Umumnya dilakukan untuk mencapai tujuan politik, atau tujuan-tujuan tertentu yang hendak dicapai oleh pelakunya, seperti: ideologi, agama, dan sebagainya.

Cara bertindak: Serangan dirancang secara rahasia dan dilakukam secara mengejutkan, tidak dapat diramal sebelumnya.

Pelaku: Biasanya anggota kumpulan yang teratur dan terancang.
Aksi-aksi terorisme dimaksudkan untuk mendapat publisiti yang maksimum, supaya khalayak ramai (audien) merasa takut dan ngeri, dan lain sebagainya.

Daripada uraian di atas dapat difahami bahawa terorisme merupakan cara bertindak, yaitu dengan melancarkan serangan secara mengejutkan terhadap orang umum, atau pihak ketiga yang tiada kena mengena dengan konflik yang berlaku. Ini sesuai dengan definisi yang dibuat oleh Alex P. Schmid dan Janny de Graaf: “The deliberate and systematic use or threat of violence against instrumental (human) targets (C) in a conflict between two (A, B) or more parties, whereby the immediate victims C – who might not even be part of the conflicting parties – cannot, through a change of attitude or behaviour, dissociate themselves from the conflict.

7. Perbandingan Antara Jihad dengan terroris

    Melihat kepada ciri-ciri terroris di atas, ternyata antara jihad dan terroris terdapat perbedaan yang sangat signifikan, perkara ini dapat dilihat dalam skema berikut:

Perkara    Jihad    Keganasan
Tujuan    Mempertahankan diri.
Menghapuskan kezaliman dan penindasan.
Mengakhiri peperangan dan mewujudkan perdamaian.
Menegakkan kebebasan beragama.    Menakut-nakuti
Mendapatkan tuntutan politik, ekonomi, ideologi, agama dan sebagainya.
Prinsip    Perang adalah langkah terakhir setelah gagal dengan cara-cara damai.
Menggunakan kekuatan secara perhitungan untuk menghindari banyak korban. 
Terroris adalah cara untuk mencapai tujuan.
Menggunakan kekerasan secara perhitu-ngan untuk menciptakan ketakutan yang lebih besar.
Sasaran/Korban Hanya orang yang ikut berperang dan mempunyai peranan dalam peperangan     Orang-orang yang tidak terlibat dalam konflik yang sedang terjadi.

Perlaksanaan

    I. Sebelum Perang:
Memberitahukan pembatalan perjanjian, jika sebelumnya ada perjanjian dengan musuh.
Memberi tiga pilihan kepada musuh, antara : (1). Masuk Islam; (2). Membayar jizyah; atau (3). Meneruskan perang.

Perang diisyaratkan oleh kepala pemerintahan.

II. Ketika Perang:

1. Hanya dibenarkan membunuh orang yang terlibat dalam peperangan.
2. Tidak dibenarkan membunuh kanak-kanak, wanita, lelaki tua, orang yang kurang upaya, para rahib/pendeta, petani, pedagang, orang gila, dan sebagainya; kecuali jika mereka ikut berperang sama ada secara langsung atau tidak langsung.
3. Tidak boleh membunuh musuh yang sudah menyerah atau orang yang meminta perlindungan.
4. Tidak dibenarkan memusnahkan kepentingan awam seperti sumber makanan dan minuman.
5. Tidak boleh membunuh binatang ternak, kecuali sekedar untuk dimakan.
6. Tidak boleh menebangi pepohonan, merusak bangunan, yang tiada berkenaan dengan peperangan.
7. Tidak boleh merusak mayat musuh.
8. Dianjurkan berdamai, jika musuh menginginkan perdamaian.

III. Setelah Perang:

1. Tawanan perang diperlakukan dengan adil dan baik.
2. Tawanan perang terpulang kepada pemerintah: boleh dibebaskan, atau menebusi diri mereka, atau pertukaran tawanan sesuai dengan persetujuan bersama, kecuali bagi penjahat perang.
3. Penjahat perang diadili dan dijatuhi hukuman sesuai dengan kesalahan masing-masing.
4. Harta rampasan perang dikendalikan oleh pemerintah dan ditentukan penggunaannya sesuai dengan hukum syari‘ah.    I. Sebelum Serangan:
1. Merancang serangan secara rahasia.
2. Menyampaikan tuntutan (kadang-kadang).
3. Memberi pilihan yang menguntungkan pengganas (kadang-kadang).
4. Tiada informasi resmi akan adanya serangan.
II. Ketika Serangan:
1. Menyerang orang-orang yang tidak terlibat dalam konflik.
2. Tiada membeda-bedakan korban dan tidak mengikuti peraturan yang melarang membunuh anak-anak, wanita, orang tua, dan sebagainya.
4. Tiada mengindahkan larangan,  memusnahkan sumber makanan, minuman, bangunan, dan sebagainya; malahan serangan boleh dilancarkan kepada apa saja dan siapa saja yang dikehendaki.
5. Tiada perdamaian sebelum tercapai tujuan.

III. Setelah Serangan:
1. Tawanan diperlakukan sesuai dengan kemauan dan kepentingan.
2. Urusan tawanan ditentukan oleh terroris.
3. Tiada pengadilan bagi tawanan.
4. Harta rampasan dan jarahan ditentukan kedudukannya oleh teroris.

Senjata  1. Segala macam senjata boleh digunakan, kecuali membakar dengan api dan senjata yang boleh membunuh secara massal, seperti bom nuklear, biologi, kimia, dan lain sebagainya.

2. Pengecualian di atas boleh digunakan apabila musuh menggunakan senjata yang sama    Segala macam senjata boleh digunakan tanpa ada aturan.

8. Penutup
    Islam adalah agama perdamaian dan menganjurkan kepada para pemeluknya untuk menyelesaikan konflik secara damai. Jika cara-cara damai ini tidak membuahkan hasil, maka barulah perang boleh dilancarkan. Melihat kepada sebab-sebab dan tujuan dilaksanakannya, jihad agak mirip dengan konsep "Just War" yang berkembang di Barat, yang kemudian menjadi rujukan bagi undang-undang perang antarabangsa.  Jihad hanya dilancarkan berdasarkan kepada sebab-sebab yang pantas, dan dilaksanakan sesuai dengan kaedah serta etika perang yang adil. Maka dengan demikian, jihad adalah perang yang adil dan dibenarkan. Jihad bukanlah keganasan, maupun tata cara perlaksanaannya, di antara jihad dan terroris terdapat perbedaan yang sangat signifikan. Oleh itu, tidak ada alasan untuk menghubung-kaitkan antara jihad dengan terroris.

    Ayat-ayat jihad mesti difahami dan diamalkan sesuai dengan konteks sejarah diturunkannya. Jika kondisi yang dihadapi oleh umat Islam sama dengan keadaan Rasul pada zaman Makkah, maka ayat yang diamalkan sesuai pula dengan apa yang diturunkan ketika itu. Bila umat Islam mengadakan perjanjian kerjasama dengan umat lain dalam mendirikan sebuah negara, maka yang harus mereka amalkan adalah seperti yang dilakukan Rasul ketika beliau mewujudkan negara Madinah. Jika umat Islam diperangi oleh sekelompok umat lain, maka mereka harus membalas orang-orang yang memerangi mereka itu, sesuai dengan ayat-ayat yang memerintahkan.
Wallahu A‘lam !


0 Comment